AKTUALITÁSOK 2011/2012 TANÉV LEGFONTOSABB TÖRTÉNÉSEI KEDVEZMÉNYES GYERMEKÉTKEZTETÉS, SZOCIÁLIS JUTTATÁS
ISKOLATÖRTÉNET NÉVADÓNK BEMUTATKOZUNK ISKOLA ÉPÜLETÉBEN DIÁKÖNKORMÁNYZAT
TÁMOP 3.1.5.-09/A-2010-0454 TÁMOP 3.3.7.-09/1-2009-0008
VERSENYEREDMÉNYEK 2009/2010 VERSENYEREDMÉNYEK 2010/2011 NÁLUNK VÉGZETT TANULÓK AKIKRE BÜSZKÉK VAGYUNK
KOMPETENCIAMÉRÉS EREDMÉNYEI KÜLÖNÖS KÖZZÉTÉTELI LISTA ISKOLA ALAPDOKUMENTUMAI

Iskolatörténet


1987. szeptemberében községünk egy új intézménnyel gyarapodott. Az I. és II. Számú Általános Iskola Battonyai Általános Iskola néven egyesült. Új, korszerű, többszintes épületbe költözött az egyesített felső tagozat 16 osztálya.
Nagyon kellett ez az új, korszerű iskolaépület, hiszen a történelmi, politikai események forgatagában Battonyán is megváltozott az élet. A gyermeklétszám növekedésének eredményeképpen a tanulóink kinőtték a szétszórt iskolaegységek elavult, korszerűtlen épületeit.
A község vezetőségének döntése értelmében 1984-ben megkezdődött a tervezés, majd a következő évben az építkezés. Az új épület átadására 1987. szeptember 12-én került sor. Felejthetetlen élmény volt, amikor először pillantottuk meg a legkorszerűbb eszközökkel felszerelt tantermeket. A 8 tantermen felül rendelkezésre állt 2 technikaműhely, 2 napközis szoba, 1 könyvtárhelyiség, 1 természettudományi előadó, 3 csoportszoba, 13 szertár, 80m2-es tanári szoba, 3 iroda, nagy raktárhelyiség, büfé. Az új épületben korszerű világítás és fűtés volt. Az udvart modern térkő borította.
A volt II. Számú Általános Iskola helyén, a Hősök tere 4-5. szám alatti épületegységben tanultak az 1-2. évfolyam iskolaotthonos osztályai. A régi I. számú Általános Iskola Kossuth utca 36. szám alatti épületébe költözött a 3-4. évfolyam. Az iskola egyesítése után eredeti helyükön maradtak a speciális iskola tanulói, a Fő utca 58. szám alatti ún. Őrsi iskolában.
Összevonáskor a nevelő-oktatómunka feltételei ideálisak voltak. Az iskola vezetésével egy nagy tapasztalattal rendelkező, energikus vezetőt bíztak meg Sípos Péterné, Maca néni személyében. A tantestület létszáma 57 fő, ebből 8 kolléganő volt GYES-en. Az új tantestület bizonyítani akart. A megnövekedett létszámú szakmai munkaközösségek egymást figyelve, segítve, az új pedagógiai módszereket alkalmazva végezték munkájukat. A tanulók létszáma 879 fő. Ebből 62 diák járt speciális tantervű osztályokba. Az SOS Gyermekfaluból 37 gyermek járt intézményünkbe, 44-en voltak a nevelőotthonosok és 14-en bejárók.
Sípos Péterné nyugdíjba vonulása után az addig igazgatóhelyettesként dolgozó Palotay Béláné, Julika néni vette át az intézmény irányítását. A két iskola hagyományait ápolva folyt a következő években is a nevelő-oktatómunka. Ennek szellemében tehát az összevont iskola egészére kiterjesztették az orosz nyelvi tagozatot valamint az 1-2. évfolyamokra az iskolaotthonos rendszert. A változó idők, a technika fejlődése eredményezte újabb tagozatok beindítását: az 1995-ös tanévben a számítástechnikát, az 1996-97-es tanévtől az angol és a német nyelvi tagozatot (kiszorítva ezzel az oroszt).
Így tehát a jó képességű tanulók képességeinek fejlesztésére az idegen nyelv,mellette számítástechnika tanulásának lehetősége biztosított, valamint a különböző szakkörök, fakultációk választása, középiskolákra előkészítő foglalkozások. Nem feledkezünk meg a lassabban haladókról sem, igen nagy gondot fordítunk az anyanyelvi és a matematikai képességek fejlesztésére. Felzárkóztató, fejlesztő foglalkozások, egyéni korrepetálások, középiskola- előkészítő foglalkozásokat biztosítunk számukra.
Az emelt szintű oktatás bevezetésével kialakult iskolánk egyéni arculata. Mindehhez komoly személyi- és tárgyi feltételek megteremtésére volt szükség. Első lépésben pályázati forrásból sikerült berendezni egy számítástechnika termet. Sikeres pályázatok és az iskola alapítványának támogatásával két korszerűen felszerelt nyelvi labort tudtunk berendezni.
Nagy gondot fordítottunk a többi épületegység állományának korszerűsítésére és szépítésére. 1997 és 1999 között készült el a Kossuth utca 36. szám alatti épületegység teljes felújítása, korszerűsítése és vizesblokkal való ellátása. Folyamatosan fejlesztjük szemléltető, audióvizuális eszközeinket.
Az 1990-es évek elején a nevelőtestület döntése alapján az 1-2. évfolyamon áttértünk a Tolnai Gyuláné által létrehozott ún. Heurisztikus programozású olvasás- és írástanítási módszerre. Ehhez kialakítottuk a matematikai logikára épülő anyanyelvi komplex munkatermeket. Másfél évtizedig folyt az olvasás-írás tanítása e módszerrel.
Iskolánk fennállásának 10 éves évfordulóját méltóképpen ünnepeltük meg. A színjátszó kör tagjai a diákéletről szóló művekből adtak elő részleteket diáktársaiknak, tanáraiknak. Az ünnepi műsor alkalmából Dr. Karsai József országgyűlési képviselő egy hatalmas születésnapi tortával ajándékozta meg a gyerekeket. Az évforduló alkalmából a tanév elején vers, novella és rajzpályázatot hirdettünk az Én iskolám címmel. A pályamunkák közül álljon itt egyik kedves diákunk, Szabó István verse:

Az én iskolám

E városnak szívében
Büszkén áll egy épület
Szép magasra nőtt ám,
Mindenki ismeri Őt már.

Ő a második otthonunk,
Ahol legtöbbet tanulunk,
Aki mindent kibír, nagyon erős
S rengetegszer Hős!

Hírneve messzire száll,
Ezt elmondhatjuk bátran,
S hogy miért? Az se titok
A tanulmányi eredmények által.

Én is jól ismerem s szeretem,
Hiszen minden héten ötször
Benne tiszteletemet teszem.

Az idén TÍZÉVES,
Legyen mindig szép és tekintélyes!

1998. május Szabó István 8.b

Az iskola mindennapi életét bemutató fotósorozat készült erre az alkalomra, melyet az iskola folyosóján helyezünk el.
2000. október 21-e fontos dátum iskolánk történetében. Ezen a napon vette fel intézményünk a Szent István Általános Iskola nevet. A névadó személyének kiválasztását nagymértékben befolyásolta a millenniumi évforduló és Szent István királyunk történelmi jelentősége. Előtte azonban hosszasan vitatkoztunk, érvek és ellenérvek csaptak össze: I. István vagy Szent István? Hosszú mérlegelés után döntött a tantestület a Szent István név mellett.
Iskolánk névadójának szobrát ezen a napon avatták fel. Frech Ottó battonyai születésű fafaragó szobrászművész erre az alkalomra készítette el szobrát Szent Istvánról, melyet iskolánknak ajándékozott. Ez a szobor iskolánk aulájában található. Elkészítése előtt azonban ott állt előttünk a kérdés: Honnan szerezzünk erre a célra egy megfelelő méretű és fajtájú farönköt? Lázas munka indult be. Az igazgató erdőtulajdonosok segítségét kérte, akik szívesen adtak volna fát, de nem sikerült az erre a célra alkalmas törzset találni. Ekkor vetődött fel: Erdély-erdő! Igazgatónőnk felvette a kapcsolatot a pécskai 2. Számú Általános Iskola igazgatójával, Bacsilla Sándorral, akinek segítségével Erdélyből egy kőrisfarönköt kaptunk ajándékba a szobor elkészítéséhez.
Aki megtisztelte ünnepségünket, láthatta tanulóink színvonalas műsorát. A battonyai és pécskai gyerekek néptáncokat adtak elő, iskolánk énekkara kórusműveket énekelt. Volt intelem, szavalat, a színjátszó szakkörösök élvezetes jeleneteket adtak elő az István, a király című rockoperából. Ebből az alkalomból Palotay Béláné igazgatónő mondott ünnepi beszédet.
Az ünnepség záró részeként Frech Ottóné, a szobrászművész felesége és Takács Dezső polgármester leplezték iskolánk névadójáról készült szobrot. Nagyon sok battonyai vállalkozó szponzorálta intézményünk névadó ünnepségét.

Egy király alapított népének országot Európa szívében kereken ezer évvel ezelőtt. E király neve Szent István.

Szent István
Szent királyunk édesapja Géza fejedelem felismerte, hogy kalandozó hadjáratainkat nem folytathatják tovább, mert még a végén elvesznénk Európa népei közt. Ezért követeket küldött a német birodalomba, és kért a császártól három dolgot: páncélos lovagokat, papokat és királyi feleséget fiának, Istvánnak. Ezeket fejedelmünk meg is kapta...
Halála után (997) fia (akinek a pogány neve Vajk) folytatta tovább tevékenységét: leverve a somogyi Koppányt, aki Géza halála után, a pogány rend szerint rangidősként jogosan követelte magának a trónt, de István megérezte, hogy Koppány nem való a magyarok fejedelmének, így szembeszállt vele, és a német páncélos lovagok segítségével leszámolt ellenfelével, majd ezt követően a legenda szerint testét négyfelé vágatta, és ezt a négy részt az ország akkori legnagyobb településeinek a legnyilvánosabb helyeire kitetette, hogy ezzel példát statuáljon a többi törzsfőnöknek. Ezt követően ugyan még akadtak királyunknak ellenfelei, de ezekkel ő könnyedén elbánt.
István II. Szilveszter pápához küldött egy követet azzal a céllal, hogy kérjen egy koronát tőle. A legenda szerint Szilveszter pápa a koronát más nép uralkodójának szánta eredetileg, de álmában megjelent egy angyal, és azt jövendölte neki, hogy másnap messzi ország követei érkeznek majd hozzá, és egy koronát fognak kérni, s hogy ő azt a koronát adja majd oda neki. Ennek az eredeti koronának sajnálatos módon nyoma veszett, az ismert szent korona egy évszázaddal későbbről származó hatalmi jelvény. A többi magyar királyi jelkép a jogar, az országalma, a kard és a koronázási palást. 1001. január 1-jén Istvánt megkoronázták.
Szent Istvánnak kiemelkedő egyházszervező munkája, hiszen létrehozott tíz egyházmegyét, tíz püspökséget, egy érsekséget, elhívta Velencéből Szent Gellértet, valamint megparancsolta, hogy tíz falu építsen egy templomot, vasárnaponként mindenki menjen templomba, és így tovább. Kiemelkedő továbbá az, hogy országunkat vármegyékre osztotta fel, melyeknek a vezetői a megyésispánok voltak, akinek a feladataik közé tartozott a katonáskodás, a bíráskodás és az adó beszedése. Az országon belül István még létrehozott sok-sok várispánságot is, melyeknek az ő emberei voltak az ispánjai. Az Árpád-korban a katonaság neve vérkatonaság volt.
István hatalmát fiára, Imre hercegre akarta hagyni, de ő egy vadászbaleset során életét vesztette, ezért unokaöccsét, Pétert nevezte ki utódjának. Szent Istvánnak van a legnagyobb szerepe a magyar történelemben, ha ő nem koronáztatja meg magát, és ha ő nem teremt szigorú törvényeket, akkor valóban elvesztünk volna Európa népei között.

Formanek István 7.b

Az ezredforduló utáni években megnövekedett a tanulók számítástechnika iránti érdeklődése. Igényként merült fel újabb, korszerű számítástechnika terem létrehozása. Sikeres pályázat után iskolánk újabb informatika teremmel és a legmodernebb gépekkel gazdagodott.
2003-ban a Hősök tere 4-5. szám alatti épület felújítására került sor. Korszerű vizesblokkal bővült az épületegység. A tetőt a Cementárius Kft. újította fel referens munkában.
2003-ban Palotay Béláné nyugdíjba vonulása után új vezetője lett intézményünknek Komlódiné Vidiczki Magdolna személyében.
2004-ben Apáczai Kiadó bázisiskolája lettünk.
Iskolánkban is működik a Comenius 2000. minőségirányítási program. Az iskola dolgozói elkötelezettek a minőségi munka, a folyamatos intézményfejlesztés, a partnerközpontú működés iránt. Célunk olyan értékek közvetítése, melyek a tanulók személyiségére, tanulmányi eredményeire, jövőjére, a családra és a társadalmi környezetre is pozitív hatást gyakorolnak.
2006. januárjában a megszorító intézkedések elérték iskolánkat is. Határozat született: Fel kell adnunk a Fő utca 58. szám alatti épületegységet. Amilyen gyorsan hozták a döntést, olyan gyorsan történt a költözködés is, tanév közben, félévkor. Lelkes szülők és tanítók hordták a rengeteg felszerelést egyik épületből a másikba, másikból a harmadikba autóval, teherautóval, gyalog. S mindezt egyetlen január végi pénteki napon! Hétfőn pedig úgy várták a berendezett tantermek a kisdiákokat, mintha legalább egy hétig tartó gondos munka előzte volna meg a fogadásukat. A sajátos nevelési igényű tanulóink a Hősök tere 4-5. szám alatti épületbe költöztek. Az 1-3. évfolyam a Kossuth utca 36. szám alatti épületbe került. A 4. évfolyamos tanulók a központi épületben folytatták tanulmányaikat.
Az elmúlt 20 esztendő sok örömet hozott iskolánk számára. A Békés megyei Humán Fejlesztési és Információs Központ két alkalommal is elismeréssel gratulált az iskolánkban folyó tehetséggondozáshoz, ami a tanulmányi versenyeken elért szép eredményekben is megmutatkozott.

A tantestület tagjai közül dicséretben részesültek

2005 augusztusában:

Dr. Lehoczkyné Imre Gyöngyi
Postáné Mizsei Ella
Roczkó Milánné
Sutya Miklósné

2006 júniusában:

Kiss Dóra
Komlódiné Vidiczki Magdolna
Dr. Lehoczkyné Imre Gyöngyi
Sutya Miklósné


Az Oktatási Minisztérium pályázatot írt ki "Kul-Túra Élmény" címmel, melynek keretében 322.000,-Ft-ot nyertünk és tanulóink Egerben jártak.

A fenntartó TEKI pályázaton 20.000.000,-Ft-ot nyert, amelynek keretében intézményünk energia-felújítása valósult meg és minden egyes nyílászárót kicseréltek az iskolánkban.

A fenntartó LEKI pályázaton 20.000.000,-Ft-ot nyert, amit lépcsőház burkolatának és mosdók felújítására fordítottak.
Iskolánk az E-ON által kiírt pályázaton tömegsport jellegű labdarúgáshoz szükséges sporteszközökre pályázott. Sajnos ez a pályázatunk nem nyert, mert nem rendelkezünk labdarúgó csapattal.
Kárpótlásul ajándékcsomagot kaptunk az E-ON-tól.

Battonya Város Önkormányzata a Szent István Általános Iskola infrastruktúrális fejlesztése, akadálymentesítésre, új tornaterem és tanterem építésére 300 millió forintot nyert az Eutópai Unió Új Magyarország Fejlesztési Tervének támogatásával.
A pályázat azonosítója: DAOP-4.2.1/B-09-2009-0003.

-Kicserélték a nyílászárókat
-Felújították a lépcsőház burkolatát, és a vizesblokkokat -Megtörtént intézményünk energia felújítása
-Központi épület hőszigetelése, bepucolása
-A felújítások során beépítették az automatikus tűzjelző és biztonsági rendszert, valamit akadálymentesítették az épületet
-Négy új tantermet, tornarermet, valamint tekepályát építettek.
-Minden tanterem, szertár tisztító meszelése, nyílászárók festése, radiátorok festése.

A fenntartó sikeres pályázatának köszönhetően Európai Uniós elvárásoknak megfelelően a 2010/11-es tanévben egy korszerűen megszépült átalkult korszerű iskolaépületben és újonnan épült 4 tanteremben és tornateremben kezdjük az oktatást. Európai színvonalú tekepálya is biztosított a tanulóink számára.

"A pedagóiai kultúra korszerűsítése a Battonyai Szent István Általános Iskolában",
TÁMOP-3.1.5-09/A-2-2010-0454
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege 7.968.924,-Ft

Hogy miből táplálkozzék a jelen és a jövő iskolánkban? Iskolánk múltját feltárva tudatosan élni meg a jelent és építeni a jövőt. Az elmúlt 23 évre visszatekintve reméljük, hogy nem folytak el hiábavalóan az iskolaévek, a tudás korsójában értékes tudáscseppek gyűltek össze: örömről és bánatról, szépről és rútról, igazról és hamisról, emberi kapcsolatokról. Reméljük, hogy a tudás korsójának cseppjei még sokáig táplálni fogják tanulóinkat s habzsolják mindezt jó étvággyal, mert a tudást csak akkor tudjuk megemészteni.